Header Ads

Ramai yang tertipu dengan sindiket diskaun saman


Polis menasihatkan orang ramai agar tidak mudah terpedaya dengan ‘promosi’ diskaun saman trafik ditawarkan individu atau sindiket tertentu.

Hasil risikan dijalankan mendapati tawaran itu sebenarnya hanya helah untuk mereka mengaut keuntungan mudah, tetapi saman dibayar sebenarnya tidak diserahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman Datuk Azisman Alias berkata, orang ramai terpedaya dengan tawaran sindiket yang bersekongkol dengan pegawai dan anggota polis sehingga mudah menyerahkan bayaran sewenang-wenangya.

“PDRM ada sistem bayaran saman yang dikawal selia dengan rapi. Polis dapati ada pengguna sudah membayar sejumlah wang kepada sindiket untuk menyelesaikan saman, namun kesalahan yang dilakukan masih ada dalam sistem kami.

“Ini bermakna sindiket mengaut keuntungan mudah sehingga ramai yang tertipu dan datang ke Bukit Aman untuk membuat rayuan,” katanya.

Beliau berkata, pegawai dan anggota polis yang dikesan bekerjasama dengan sindiket boleh dikenakan tindakan sewajarnya tanpa kompromi. 

Sumber: Harian Metro
Powered by Blogger.